lördag 27 augusti 2011

Torgets magi

Svetlana Aleksievitj i Adolfström 3 maj 2007. Foto © Maria Söderberg
”Jag kommer inte fram till torget förrän sent på natten. Efter ”upprensningen”. Där finns hundratals soldater, men bara enstaka människor i vanliga kläder. Militärerna tittar fientligt på dem. Min vän fotografen gömmer sin filmkamera. Men ändå släpper man inte fram oss till regeringsbyggnaden. De tillåter oss bara att fotografera några civilklädda män med militärisk hållning. ”Nu skriver de sin egen historia”, tänker jag.  Men vare sig de vill det eller ej så finns det andra vittnen – hundratals sådana som jag.”
Så skrev Svetlana Aleksievitj i Göteborgs-Posten den 27 december 2010. Översättning Kajsa Öberg Lindsten.
Svetlana bevittnade händelserna på valdagen den 19 december i Minsk.
Nu på morgonen lägger jag in hennes starka text i den kommande antologin Belarus – Litteraturresan.

Samtidigt hör jag om rapporteringen från Tripoli.
Nya revolter, nya torg, ny historia.
Så, denna lördag morgon, svarar Cecilia Uddén på en förfrågan via e-post från Libyen om att delta i bokmässeprogrammet på vår scen (hennes rapportering är som vanligt initierad, dramatisk).
Hon kommer – ”i princip ja”.
Och därmed kan vi presentera torsdagens program och programpunkten ”Torgets magi”, nu ser det ut så här:

TORSDAG 22 september Scenen H03:24 plan 2
14.30–14.55 Torgets magi: Kiev, Minsk, Tripoli och Prag:
Kjell Albin Abrahamson, Cecilia Uddén och  Gellert Tamas.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar