tisdag 23 augusti 2011

Ta med ”Brun morgon”, sa Kerstin Wixe

När direktivet om att det inte längre är tillåtet att äga en hund som inte är brun, tycker många att det är tråkigt. Men de tänker inte så mycket mer på saken.
Franck Pavloff beskriver i Brun Morgon hur en diktatur växer fram utan att så kallade vanliga människor förstår att de borde reagera.
– Ta med den! sa Kerstin Wixe idag. Hon ska leda ett seminarium (http://www.bok-bibliotek.se/sv/program/program-2011/?eventid=5124) på bokmässan om det poetiska landskapet i Belarus. Här kommer bland annat Inga-Lina Lindqvist, Katarina Frostenson och Marya Martysjevitj framträda. Jag ska visa bilder.
Men den här boken av Pavloff har en särskild plats i hennes medvetande. Sagt och gjort.
Den måste med.
På SR:s hemsida citerar jag: 
”Franck Pavloff skrev Brun Morgon redan 1999 när det var val i den region i södra Frankrike där han bor. Högerextrema grupperingar, ledda av Jean-Marie Le Pen, var på frammarsch.
– Jag delade inte deras värderingar, säger Franck Pavloff i en intervju i anslutning till uppläsningen av hans text.
– Jag tycker inte om segregering, nationalism och rasism. Jag sa till mig själv att man skakar inte hand med satan helt oskyldigt – jag ska berätta en historia, en fabel – det blev en hjärtesak, säger den bulgarisk-franske författaren. Brun Morgon skrevs. ”
Boken är översatt från franska till svenska av Anders Bodegård.
Så, boka in torsdag 22 september kl. 15.00–15.25 i Göteborg, monter H03:24, plan 2. Mer detaljer kommer snart!
Förlaget som gett ut boken finns här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar